Dziecko — instrukcja obsługi

Jatka z niejadkiem, czyli kłopoty z jedzeniem — materiały edukacyjne zrealizowane w ramach projektu “Rodzina w Harmonii” współfinansowanego przez Gminę Wrocław.

SMAK – z czym to się je?

Smak dużo znaczy dla naszych dzieci. Dla noworodków jest głównym źródłem przyjemności, dla starszych niemowląt jest sferą wielkich odkryć. Dla dzieci w wieku żłobkowym jest nowym sposobem wyrażania buntu, a dla przedszkolaków może być po prostu źródłem radości. Dlatego dzieci z ciekawości odkrywania świata przejawiają skłonność do wkładania do ust rzeczy niejadalnych tj. papierki, liście, kamyki, patyki czy gąbki. Każdy przedmiot może okazać się wart spróbowania!  Komórki smakowe znajdują się na języku i na, które podniebieniu znajdują się blisko nosa. Dlatego też smak jest kombinacją bodźców smakowych, zapachowych oraz w pewnym zakresie dotykowych (jedzenie dotyka przecież języka i podniebienia).Smaki dzielimy na: słodki, gorzki, słony i kwaśny. Jednak smak to nie tylko odczuwanie czterech głównych związków chemicznych. Odczuwamy także intensywność smaku, odróżniamy to, czy smak jest dla nas przyjemny, nieprzyjemny czy też obojętny.

Nadwrażliwość – problem ze smakiem i dotykiem w jamie ustnej

Przejawy: niska tolerancja smaków, odruchy wymiotne podczas posiłku, negatywna reakcja na wyraziste smaki, protesty podczas mycia twarzy czy zębów, problemy z ssaniem, żuciem, gryzieniem, niechęć do jedzenia o określonej fakturze lub konsystencji, częste dławienia, silne negatywne reakcje emocjonalne na bodźce związane z jedzeniem (np. agresja, impulsywność).

Podwrażliwość — jest to przytłumiona, zbyt słaba reakcja np. na bodźce smakowe, węchowe. Dziecko ma obniżoną reaktywność, czyli powoli reaguje na smaki lub dopiero wtedy gdy są one bardzo wyraziste lub jest ich bardzo dużo. Takie dziecko w zachowaniu może być wycofane, apatyczne lub wręcz przeciwnie może aktywnie poszukiwać silnych         bodźców, jakby nigdy nie miało dosyć i było „głodne” wrażeń. Przejawy: wąchanie, lizanie, gryzienie niejadalnych rzeczy, nieróżnicowanie smaków i temperatur, ssanie własnych policzków i warg, brak preferowanych smaków.

Biały szum – to przejaw ciągłego odczuwania w ustach jakiegoś nieokreślonego smaku i/lub nieumiejętność rozpoznawania smaków.                                                                    

Mimo „trudności” NALEŻY ZADBAĆ o: komplementarną dietę (pokarmy twarde, miękkie, gotowane, surowe, o różnych smakach, konsystencji i temperaturze), stymulowanie jamy ustnej np. poprzez masaże i dotykanie, uczenie dziecka samodzielnego przyjmowania pokarmów, regularne ćwiczenia logopedyczne (język, wargi, ćwiczenia oddechowe).

A wszystko to małymi krokami!

Problemy z żywieniem – jak sobie z nimi radzić?

Wybredne dzieci mają tendencję do ograniczania liczby spożywanych dań, nie lubią także wprowadzania nowych rodzajów pokarmu. Poszerzenie zakresu spożywanych pokarmów wymaga od rodziców cierpliwości, kreatywności oraz odpowiedniej umiejętności motywowania własnego dziecka.  O co warto zadbać?

Jedz razem z dzieckiem – bądź jego towarzyszem w jedzeniu

 Zaangażuj dziecko w przygotowywanie posiłków

Tłumacz dziecku czym jest zdrowe żywienie

Łącz znane pokarmy z nowymi

 Nowe posiłki przygotuj kilka razy — aż dziecko się oswoi

Wprowadź stałe godziny posiłków

Nie pozwalaj dziecku na przekąski przed głównym jedzeniem

 Opracuj tygodniowy jadłospis – zapoznaj z nim dziecko, dołącz interesujące zdjęcia na zachętę

Zadbaj o krzesło i stół dostosowane do proporcji dziecka

 Naucz dziecko jeść przy stole, a nie na stojąco

Unikaj zapychania dziecka pustymi kaloriami

Ratunku!!! Tutaj masują

Drogi rodzicu, udaj się do specjalisty po fachową poradę i profesjonalny zestaw ćwiczeń dla swojego dziecka. A w międzyczasie sam sobie pomóż, korzystając z masażu, który możesz wykonać samodzielnie w domu. Masaż sfery oralno-twarzowej – uaktywnia mięśnie twarzy, reguluje czucie, zmniejsza nadwrażliwość. 

Szyja – delikatne masowanie w kierunku podbródka
 Podbródek – głaskanie, rozcieranie, ugniatanie palcami
 Żuchwa – rozluźniający masaż policzków, delikatne ruchy żuchwy (góra, dół, lewo, prawo)
 Czoło – oklepywanie palcami, rozcieranie od środka do uszu
 Policzki – masowanie, oklepywanie całą dłonią, głaskanie
 Wargi – rozciąganie, ugniatanie, głaskanie

Share This